سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش واتر پمپ در خودرو

 

 

نقش واتر پمپ در خودرو :

همان طور که از اسمش پیداست واتر پمپ , پمپی است که آب را جا به جا می کند. از اساسی ترین وظایف واتر پمپ خنک نگه داشتن خودرو و اجزای درونی موتور است. اگر واتر پمپ خودروی شما خراب باشد یا خودروی شما واتر پمپ نداشته باشد آن وقت موتور خودروی شما بیش از حد داغ خواهد شد. واتر پمپ به طور مداوم آب را به موتور می رساند. داغ شدن بیش از حد موتور و رسیدگی و تعویض نکردن واتر پمپ آسیب های جبران ناپذیر از جمله از کار افتادن موتور را به همراه دارد.

وظیفه واتر پمپ خنک نگه داشتن کل سیستم خودرو می باشد. معمولا یکی از تسمه های موتور واتر پمپ را می چرخاند , تیغه های آب پخش کن روی پمپ مایع خنک کننده را وارد موتور کرده و به رادیاتور برمیگرداند اگر واتر پمپ درست عمل کند خودرو دمای مناسب عملیاتی خود را حفظ خواهد کرد.  

نشانه های واتر پمپ معیوب :

نوسانات دما :

اگر سیستم خنک کننده خودرو درست عمل کند دمای خودرو باید یک مقدار ثابت را داشته باشد اگر درجه حرارت مدام در حال تغییر بین دمای طبیعی و دمای بالا باشد می تواند به عنوان یکی از نشانه های خرابی واتر پمپ تلقی شود.

نشتی مایع خنک کننده :

پمپ آب شامل واشرهایی است که مایع خنک کننده را نگه می دارد و جریان ثابتی از مایع خنک کننده را از رادیاتور به موتور هدایت می کند اگر این واشرها فرسوده شوند ترک می خورند و میشکنند. مایع خنک کننده نیز از زیر بخشی که پمپ آب قرار دارد نشتی می کند. این نشتی یکی از نشانه های خراب شدن واتر پمپ می باشد.

خراب بودن پولی واتر پمپ :

اگر صدای نازک و جیغ مانند از موتور شنیدین و با افزایش دور موتور صدای آن بلتدتر شد می تواند نشاندهنده مشکلی در تسمه یا بلبرینگ واتر پمپ باشد این مشکل به علت شل بودن تسمه رخ می دهد و شل بودن تسمه به خاطر شل بودن پولی می باشد. اگر بلبرینگ ها خراب شوند یعنی واتر پمپ قابل تعمیر نیست و باید تعویض گردد.

گرم شدن بیش از حد موتور :

اگر واتر پمپ خراب شود دیگر قادر به انتقال مایع خنک کننده نخواهد یود در نتیجه موتور به شدت گرم می شود و اگر تعمیر نشود آسیب های جبران ناپذیری همچون ترک خوردن سیلندرها و سوختن پیستون ها به موتور وارد می شود اگر گیج دمای موتور به طور مداوم دما را بالا نشان دهد احتمالا واتر پمپ شما خراب شده است.

خارج شدن بخار از زیر کاپوت :

اگر در هنگام رانندگی یا متوقف بودن خودرو از زیر کاپوت بخار بیرون آید نشاندهنده داغی بیش از حد موتور است. هیچ گاه با خودرویی که موتور آن بیش از حد داغ شده است رانندگی نکنید.

فروشگاه اینترنتی لوکس یدک واردکننده واتر پمپ برای خودروهای بی ام و , بنز و پورشه می باشد. جهت کسب اطلاعات از قیمت و مشخصات فنی محصول روی لینک های زیر کلیک نمایید.

واتر پمپ بی ام و سری 5

 

واتر پمپ پورشه کاین

 

منبع : www.haynes.com