سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اویل پمپ و نقش حیاتی اش در خودرو

 

وظیفه اصلی اویل پمپ به چرخش در آوردن روغن در بلبرینگ ها , پیستون ها و سایر بخش های موتور است. این عمل اویل پمپ و به حرکت در آمدن روغن توسط آن باعث روانکاری اجزای سیستم و تمام قطعات خودرو می شود. روانکاری روغن و به حرکت در آمدن آن در اجزای سیستم های حیاتی خودرو همچون موتور و سیستم خنک کننده و ... به بهبود عملکرد آنها کمک زیادی می کند.

اگر اویل پمپ یا پمپ روغن خودروی شما خراب باشد فشار روغن کاهش یافته و روغن نمی تواند فشار لازم جهت رسیدن به انواع سیستم خودرو را دریافت کند. که این موضوع باعث وارد شدن آسیب جدی به خودرو خواهد شد. هم چنین دمای موتور افزایش می یابد. که تمام این رویدادها در نهایت موجب خراب شدن و آسیب دیدن تمام اجزای خودرو خواهد شد.

از نشانه های اویل پمپ خراب می توان به مواردی همچون کاهش فشار روغن, داغ شدن بیش از موتور و سروصدا و نویز بیش از حد آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که اویل پمپ تا خراب نشود نیازی به سرویس مداوم ندارد.

یکی از عواملی که باعث کاهش عملکرد اویل پمپ خواهد شد پایین بودن سطح روغن موتور است. اگر سطح روغن موتور شما کاهش یافته باشد.اویل پمپ باید با اصطکاک حاصل از عدم روانکاری مناسب سروکله بزند زیرا سطح روغن پایین تر از آن حدی است که بتواند به تمام اجزا و سیستم های خودرو نفوذ کند. این موضوع باعث افزایش اصطکاک اجزای درونی خود پمپ هم می شود و در نهایت موجب مختل شدن کارکرد آن خواهد شد. این اصطکاک در اجزای داخل موتور هم ایجاد می شود و باعث افزایش دمای موتور و داغ شدن بیش از حد آن و در نهایت آسیب دیدگی شدید موتور خواهد شد که هزینه بسیار زیادی را ایجاد می کند.

شما می توانید اویل پمپ خودروی خود را در صورت خراب شدن تعویض نمایید. اویل پمپ خودروی شما به شرطی که در هنگام خریداری نو بوده باشد باید بتواند حدود 108000 تا 126000 کیلومتر یا 60000 تا 70000 مایل عمر کند.

اویل پمپ ها معمولا به سه دسته تقسیم بندی می شود :

پمپ های دنده ای

پمپ های روتوری

پمپ های سوزنی

هزینه تقریبی که برای سرویس یا تعویض اویل پمپ باید بپردازید بسیار بالاست. مخصوصا اگر اویل پمپ نویی که خریداری می کنید اصل باشد و استوک نباشد یا ساخته سایر برندهای دیگر نباشد شما باید هزینه زیادی را برای آن پرداخت نمایید. به ویژه اگر خودروی شما لوکس باشد.

دقت در خرید محصولات اصل و باکیفیت برای لوازم یدکی خودروهای لوکس از اهمیت بالایی برخوردار است و این اجناس را نباید از جایی خریداری کرد.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی لوکس یدک اولین فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی در ایران است که به فروش لوازم یدکی ولوو, لوازم یدکی پورشه, لوازم یدکی بنز, لوازم یدکی بی ام و, لوازم یدکی آئودی, لوازم یدکی رنو, لوازم یدکی مازراتی, لوازم یدکی تویوتا و لوازم یدکی فولکس واگن اشتغال دارد. جهت کسب اطلاعات از قیمت و مشخصات فنی محصولات این فروشگاه که شامل لوازم یدکی و لوازم بدنه خودرو نیز می شود روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

 

اویل پمپ بی ام و سری 3 و سری 5 سالهای 2004 تا 2010